USA: Californië
Tijdens deze reis verkennen we de bekendste steden en natuur langs de adembenemede kust van Californië op een actieve manier. We bezoeken Universal Studios en gaan sterren spotten in Hollywood. Enkele wandelingen in de prachtige natuur langs het Big Sur Statepark doen ons helemaal herbronnen.
We gaan fietsen over Golden Gate bridge (San Francisco) en verkennen het uitgaansleven in San Diego. Zon, zee, strand en Surf & Turf mogen ook niet ontbreken op deze reis. Beleef jouw American Dream deze zomer!
De hoogtepunten van deze reis
Cruisen langs de mooiste plekken op de Pacific Coast Highway 1 en Big Sur State Park
Big City Life in wereldsteden als San Diego, Los Angeles en San Francisco
Wildlife spotting langs de Pacific
Deze reis is iets voor jou als je...
-
Een van de leukste pretparken van de USA wilt bezoeken
-
Wil citytrippen in San Diego, LA en San Francisco
-
Graag wil cruisen op de Pacific Coast Highway 1
-
Wandelen langs het Big Sur State Park
-
De beruchte zeeleeuwen op Pier 39 wil zien
Programma
Programma
Je reis begint eigenlijk al op de vertrekvergadering enkele weken voor vertrek. Kom hier zeker naartoe want je ontmoet er niet alleen je reisgenoten en reisbegeleider! Er worden ook belangrijke praktische afspraken gemaakt en het is het ideale moment om antwoord te krijgen op je vragen. Vanaf 2 maanden voor vertrek vind je bij elke vertrekdatum de datum van je vertrekvergadering en na boeking word je hiervan ook op de hoogte gehouden via mail.
Vanuit Brussel vliegen we naar het zuidwesten van de VS. We landen in San Diego, vlakbij het beruchte Tijuana, de grens met Mexico. We bezoeken er het vliegdekschip de USS Midway, vooral bekend van de evacuatie van Amerikaanse burgers na de val van Saigon. Verder hebben we een ruime keuze tussen meerdere musea. ’s Avonds trekken we naar Gaslamp Quarter, de uitgaansbuurt van San Diego.
Met het openbaar vervoer trekken we naar Los Angeles, niet alleen de grootste stad van Californië, maar ook de tweede grootste stad van de VS. We wandelen door Hollywood en bezoeken de Universal Studios. We paraderen over Santa Monica Pier en fietsen naar Venice Beach, tijd voor sun, sea & beach. Ter afwisseling gaan we een dag wandelen in de heuvels in de omgeving van Los Angeles.
Met de trein sporen we verder naar Santa Barbara, een schilderachtige kuststad in Zuid-Californië, bekend om haar prachtige natuurlijke schoonheid en Spaans geïnspireerde architectuur. De stad ligt verscholen tussen de Santa Ynez Mountains en de Stille Oceaan en heeft een mild mediterraan klimaat, waardoor het het hele jaar door een bestemming is voor liefhebbers van het buitenleven en het strand.
De stad heeft prachtige stranden zoals East Beach en Butterfly Beach, perfect om te zonnebaden, zwemmen en watersporten te beoefenen. Hier gaan we dan ook surflessen volgen. De haven van Santa Barbara is een centrum voor zeil- en walvissafari's en het wijngebied van de stad, op slechts een klein eindje rijden, biedt wijnmakerijen van wereldklasse voor wijnliefhebbers.
Met haar rijke geschiedenis, levendige culturele scène en grote inzet voor een duurzaam milieu is Santa Barbara een heerlijke bestemming voor wie op zoek is naar een mix van ontspanning, avontuur en cultuur aan de Californische kust. Hier pikken we onze huurwagens op en rijden we door naar Monterey.
De Pacific Coast Highway is een iconische en adembenemend mooie route die zich uitstrekt langs de ruige kustlijn van Californië. Deze snelweg staat bekend om zijn adembenemende vergezichten over de kust, dramatische kliffen en panoramische uitzichten over de oceaan. Hij slingert zich over een afstand van ongeveer 655 mijl van het noordelijke deel van Mendocino County in Californië naar de zuidelijke rand van Orange County.
Reizen langs Highway 1 is een betoverende ervaring, want de weg voert je door charmante kustplaatsjes, zoals Big Sur waar je nog ongerepte stranden, sequoiawouden en een groot aantal staatsparken kunt verkennen. In Monterey doen we aan whale watching.
Of je nu de hele lengte rijdt of alleen een mooie dagtocht maakt, de Pacific Coast Highway biedt een onvergetelijke reis vol mogelijkheden voor avontuur, ontspanning en ontzagwekkende natuurlijke schoonheid. Het is een road trip die de essentie van de Californische kustpracht weergeeft.
Na een week is het terug tijd om weer de drukte van de stad op te zoeken. San Francisco heeft ongelofelijk veel te bieden. We wandelen door Chinatown, fietsen over de Golden Gate bridge, nemen de boot naar Alcatraz en maken een laatste stevige wandeling in de Marin Headlands voor we de terugvlucht naar België nemen waar we op dag 20 in de voormiddag aankomen.
Data en prijzen
Bovenaan bij elke reis staat vermeld wat het minimumaantal deelnemers is om deze reis te laten plaatsvinden. Wordt het minimumaantal niet bereikt zo'n 6 weken tot maximum (dit is uitzonderlijk) 21 dagen voor vertrek, dan kan Joker beslissen om de reis te annuleren. Het goede nieuws is dan dat je 5% korting krijgt als je meteen inschrijft op een andere reis met vrije plaatsen.
Inbegrepen in de basisprijs
- Lijnvluchten Brussel - San Diego en San Francisco - Brussel
- Voorafbetaalde luchthaventaksen
- 5 dagen huurwagens omnium verzekerd met franchise (Bijz. Reisvoorwaarden, art 14)
- Brandstof huurwagens
- Overnachtingen in hostels en/of bungalows in San Diego, Los Angeles & Santa Monica t.w.v. $ 610
- 4 overnachtingen in San Francisco met ontbijt
- Organisatiekosten
- De diensten van een Karavaan-reisbegeleider
- KBC-reisbijstandsverzekering
- Bijdrage Garantiefonds
Inbegrepen in het budget
- Kostenraming voor activiteiten, logementen, plaatselijk transport, toegangsgelden en maaltijden.
- Dranken en persoonlijker uitgaven zijn niet inbegrepen.
Essentiële info
- We maken gebruik van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Je hebt daarom ook een elektronische toestemming (ESTA) nodig voor de overstap in de VS. Je kan deze aanvragen via https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. De kostprijs hiervoor is 21 USD, te betalen met je kredietkaart.
- Opgelet! Indien u in Irak, Iran, Soedan, Jemen, Libië, Noord-Korea, Somalië of Syrië geweest bent (sinds 01/03/2011) of in Cuba (sinds 12/01/2021) is de kans dat je met een ESTA kan reizen erg klein en dan moet je een visum aanvragen bij de Amerikaanse ambassade in Brussel.
Praktische infofiche: alles wat je moet weten over deze reis
Voor de Verenigde Staten heb je internationaal reispaspoort nodig, geldig voor de volledige duur van je verblijf. Ook heb je een elektronische toestemming (ESTA) nodig om naar de Verenigde Staten te reizen.
Deze elektronische reistoestemming kost 21 USD en moet voor afreis met een kredietkaart betaald worden. Dit is ook verplicht indien je naar een andere bestemming vliegt en enkel overstapt in de USA. Er zijn veel malafide websites te vinden waar deze toestemming tot 60 USD kost! Gebruik dus enkel de officiële website.
Je kan deze aanvragen via https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. Dit is te betalen met je kredietkaart.
Opgelet! Indien je in Irak, Iran, Soedan, Jemen, Libië, Noord-Korea, Somalië of Syrië geweest bent (sinds 01/03/2011) of in Cuba (sinds 12/01/2021) is de kans dat je met een ESTA kan reizen erg klein en dan moet je een visum aanvragen bij de Amerikaanse ambassade in Brussel.
Voor meer informatie:
- https://travel.state.gov/content/travel/en/us-visas/tourism-visit/visa-waiver-program.html
- https://be.usembassy.gov/nl/visas-nl/
- https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta
Of via:
Deze formaliteiten zijn van toepassing voor Belgische reizigers. Heb je een andere nationaliteit, check dan de voorwaarden bij de ambassade van het land waar je naartoe reist.
Transport ter plaatse
Tijdens deze reis maken we gebruik van huurwagens, het openbaar vervoer, gaan we te voet en met de fiets.
Vluchturen
Je vluchturen vind je hieronder van zodra ze beschikbaar zijn. Ze zijn indicatief. Het gebeurt immers dat luchtvaartmaatschappijen hun vluchturen in de loop van het jaar wijzigen.
Het definitieve vluchtenschema vind je in het vertrekdocument dat je ten laatste 10 dagen voor vertrek via e-mail ontvangt.
VluchturenReis met vertrek op 03/07/2025
Onderstaande bagagelijst is richtinggevend. De volledige bagagelijst krijg je van je reisbegeleider tijdens de vertrekvergadering.
• Grote rugzak of soepele reiskoffer
• Dagrugzak
• Stapschoenen
• Lakenzak
• Goede (regen)jas
Duurzame Tips:
• Misschien kan je wel enkele spullen lenen van iemand. Of neem een kijkje bij een verhuurdienst zoals die van A.S. Adventure
• Neem een hervulbare drinkbus en een duurzame toilettas mee
• Neem herbruikbare zakken mee om bijvoorbeeld vuile of natte kleren in te doen
We eten in lokale restaurants waar we de specialiteiten van het land kunnen proeven. Je kiest meestal zelf wat je eet.
Om tijd te winnen en de prijs te drukken kan het zijn dat we 's middags al eens picknicken en 's avonds ons eigen potje koken.
We logeren in eenvoudige en gezellige guesthouses en ho(s)tels, bij voorkeur uitgebaat door lokale mensen. Zo leggen we vlotter contact met de lokale bevolking en leren we beter de eigenheid van het land kennen. In onze filosofie primeren eenvoud en authenticiteit.
We slapen in 2-, 4-, of meerpersoonskamers. Een regelmatig wisselende en gemengde kamerverdeling maken deel uit van onze avontuurlijke manier van reizen.
Prijs en budget ter plaatse
Voor elke groepsreis werken we met een vaste prijs die je betaalt op voorhand en een budget ter plaatse, dat je tijdens je reis uitgeeft. Dit budget ter plaatse wordt beheerd door jezelf beheerd en is een raming van de kosten voor de resterende maaltijden die niet in de basisprijs zitten, optionele activiteiten en fooien en gaat rechtstreeks naar de lokale bevolking.
Persoonlijke uitgaves zoals souvenirs, extra drankjes of optionele activiteiten, zijn niet meegerekend in de prijs of het budget.
Tijdens de vertrekvergadering kom je te weten hoeveel van dit budget je cash moet meenemen, hoeveel je ter plaatse nog kunt afhalen en met welke kaart je best betaalt.
Voor niet-EU landen is een creditcard meestal aangewezen om mee te betalen en geld af te halen.
Het te voorziene budget vind je op je factuur en op de webpagina van je reis bij jouw afreisdatum. Dit kan in euro of in een andere munteenheid staan.
De basisprijs bevat 610 USD aan voorschotten. Deze worden bij inschrijving betaald en zo kan de betrokken begeleider al de nodige voorschotten betalen voor onze logies in de vorm van hostels en/of bungalows in San Diego, Los Angeles en Santa Monica.
Fooien
In veel landen is toerisme een belangrijke inkomstenbron en met de typische Joker-manier van reizen komt het bestede geld rechtstreeks bij de kleine, lokale ondernemers zoals restaurants, guesthouses en touroperators. Tevens moedigen we onze partners aan om hun werknemers een fair loon te betalen en vinden we het belangrijk om, als appreciatie voor de verleende diensten, een goede fooi te betalen aan gidsen, dragers en andere werknemers.
Het bedrag van de fooien is gebaseerd op ervaringen van voorgaande reizen. Bij de raming van het budget is met fooien rekening gehouden. Ze zitten dus bij het budget inbegrepen.
Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om te zorgen dat je in orde bent met alle verplichte vaccinaties en aanbevolen medicatie tijdens je reis. Raadpleeg hierover tijdig je arts of het Tropisch Instituut.
Op www.wanda.be vind je het meest recente gezondheidsadvies voor jouw bestemming.
Weet dat je sommige vaccins ruim op voorhand in orde moet brengen. Informeer je dus goed bij het boeken van jouw reis welke vaccins verplicht zijn of aangeraden worden om hier tijdig mee in orde te zijn.
Deze reis is geschikt voor iedereen met een normale lichamelijke conditie. Er zitten enkele inspannende wandelingen (7 tot 8u wandelen per dag met rustpauzes), en een fietstocht in het programma.
Het is belangrijk om uitgerust te vertrekken en met een positieve ingesteldheid de reis te beleven, dit helpt om de cultuurverschillen en de vermoeidheid na geleverde inspanningen beter te verteren.
Tijdens de wandelingen dragen we onze dagrugzak. Goede stapchoenen zijn noodzakelijk.
Op groepsreis gaan is één groot avontuur. We gaan grenzen verleggen maar doen dit altijd op een veilige manier:
- We kiezen voor veilige reisroutes en reizen enkel naar regio’s met een positief reisadvies. Dit houden we nauw in de gaten dankzij onze lokale partners en https://diplomatie.belgium.be/nl/reisadviezen.
- Elke reiziger is verplicht een reisbijstandsverzekering te nemen. De reisbijstandsverzekering van KBC is inbegrepen bij de prijs van je reis (via KBC). Je bent dus ook verzekerd voor avontuurlijke activiteiten zoals raften, duiken en bungeejumpen.
Ze hebben oog voor leuke plekjes maar zijn geen traditionele gidsen. Daarom schakelen ze regelmatig lokale gidsen in die je nog veel meer kunnen vertellen over de plaatsen die je bezoekt.
De Joker-reisbegeleiders volgen een tweejarige opleiding bij Karavaan vzw, gecertificeerd door Toerisme Vlaanderen. Je ontmoet je reisbegeleider tijdens de vertrekvergadering enkele weken voor de reis.
*Bij sommige programma’s (zoals o.a. de sneeuwreizen) werken we met lokale Engelstalige gidsen. Dit staat dan duidelijk vermeld op de reispagina.
Tegelijk stimuleren we onze reizigers om mee te investeren in bosbehoud en bosherstel via Bos+. Want bossen halen CO2 uit de lucht, een gas verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.
We ontvingen als eerste Belgische touroperator het Travelife duurzaamheidscertificaat, een internationale erkenning voor onze inspanningen om duurzaam te reizen en ondernemen.
Lees meer over reizen met impact op joker.be/reizen-met-impact.
De staat Californië is de op twee na grootste staat van de Verenigde Staten, wat ook duidelijk merkbaar is als je het hebt over het weer en klimaat van Californië. Dat merk je in het aantal klimaatzones dat Californië rijk is en de grote verschillen die er in het weerbeeld kunnen ontstaan binnen de staat op eenzelfde moment. Wie een rondreis door Californië maakt, zal dit zeker merken. In de zomer kunnen temperatuur verschillen van maar liefst 30 graden of meer optreden tussen de koelste en de heetste plek binnen Californië.
Over deze reisformule
Reizen met Joker, dat is
-
méér beleven, durven en doen
-
op een duurzame manier
-
met een reisexpert die je reis ter harte neemt
-
om via onze contacten thuis te komen in de wereld
-
en als een betere versie van jezelf terug te keren
Veelgestelde vragen
Waarom kiezen voor een groepsreis met Joker?
Waarom kiezen voor een groepsreis met Joker? Dat vertellen we je hier.
Wanneer weet ik of mijn reis zal doorgaan?
- Je kan bij het vertrek zien of een reis al dan niet gegarandeerd is. Ten laatste 1 maand voor vertrek beslissen we of we de reis kunnen laten doorgaan. Indien het minimum aantal deelnemers niet behaald werd, zullen we de reis moeten annuleren.
- Wanneer de reis gegarandeerd is, zullen we op regelmatige basis de uitvoerbaarheid en haalbaarheid van de reis bekijken. Indien blijkt dat de reis niet meer uitvoerbaar is (politieke onlusten, noodsituaties,…) zal de reis ten gepaste tijden geannuleerd worden.
Hoe weet Joker of een bestemming of route veilig is?
- We volgen het reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken op de voet. Toestemming om te reizen? Dan volgen we de lokale richtlijnen over wat kan en niet kan. Dankzij onze vele contacten ter plaatse zijn we steeds goed op de hoogte van onze mogelijkheden. Zo kunnen we een gefundeerde beslissing nemen: de route behouden, een alternatieve route vastleggen of de reis annuleren. Is een lange quarantaine verplicht ter plaatse, dan annuleren we de reis.
- Bij twijfel staan de lokale contacten klaar met advies, die plaatselijke instructies als geen ander kennen. Ook onze Bestemmingsverantwoordelijken kunnen bijspringen: zij zijn het sowieso gewend om de actualiteit van “hun” bestemming te volgen.
- Met ons jarenlang duurzaam uitgebouwde, betrouwbare netwerk en onze logistieke ervaring staan we ook in deze tijden sterk om de juiste beslissingen te nemen.
Ik schreef me in op een groepsreis: kan ik mijn bestemming wijzigen of mijn vertrek uitstellen?
Ja, dat kan. Er zijn 2 voorwaarden:
- Voor alle boekingen: wil je tot 8 weken voor vertrek je groepsreis wijzigen, dan rekenen we €100 administratiekosten aan en de niet-recupereerbare voorschotten die Joker mogelijks al betaalde.
- Je betaalt steeds de prijs van de nieuwe reis. Is deze goedkoper, dan krijg je van ons het verschil terug. Is deze duurder, dan leg je bij.
In uitzonderlijke gevallen behoudt Joker het recht om de wijziging niet te aanvaarden.
Waarom is het voor mij nuttig dat Joker een Belgische reisorganisatie is?
- Als Belgische reisorganisatie weten we perfect wat de actuele Belgische regelgeving is en welke regels andere landen opleggen aan Belgen. We volgen de regelgeving op de voet, bekijken de gevolgen voor onze reizigers en de reis. We informeren je hierover: je zal geen info missen! Niet-Belgische reisorganisaties zullen de regelgeving minder snel en efficiënt naar jouw persoonlijke situatie vertalen.
- Bovendien heb je bij een Belgische reisorganisatie meteen een aanspreekpunt die jouw taal spreekt en op de hoogte is van de Belgische situatie.
- We kennen de weg naar de juiste Belgische instanties (overheid, verzekeringen…).
- Boek je bij een Belgische reisorganisatie, dan ben je beschermd door het Belgische Garantiefonds Reizen. Het Belgische Garantiefonds Reizen screent alle aangesloten reisorganisaties op financiële gezondheid. In het geval een reisorganisatie in de problemen komt, zal het Garantiefonds Reizen de zorg voor de reizigers van die organisatie overnemen, alternatieven zoeken of voorschotten terugbetalen.
Wat moet ik betalen bij boeking?
Meteen na je boeking, ontvang je een link om het voorschot online te betalen. Het voorschot bedraagt 40% van de basisprijs, met een minimum van €300, aangevuld met de opties van de verzekering die je eventueel koos. Vertrek je binnen de 56 dagen, dan betaal je geen voorschot meer maar meteen de volledige reissom. Het budget betaal je ter plaatse, op de bestemming.