Je de reis van je leven bezorgen, je grenzen verleggen, dat is wat we bij Joker voor elke reiziger willen realiseren. Maar soms is er een kink in de kabel: een geschil. Wat zijn je mogelijkheden als je een klacht hebt over een reis bij Joker?
Dit hangt af van je reisformule
Een correct overzicht van de opties kunnen we je pas geven als onze klantendienst je dossier grondig geanalyseerd heeft en nagekeken heeft wat de reiswetgeving zegt over de aard van je aankoop. Belangrijk om weten is bv. of je alleen een vliegticket kocht bij Joker, of ging het om een pakketreis? De reiswetgeving maakt hier al een eerste onderscheid. Bij de verkoop van enkel vliegtickets geldt Joker als tussenpersoon bij het contract tussen de reiziger en de luchtvaartmaatschappij. Joker zal adviseren wat je moet doen bij een klacht, maar het is de luchtvaartmaatschappij die deze effectief moet behandelen. En zo zijn er nog wel wat kleine en grote lettertjes, die onze klantendienst voor je uitpluist.
Meldingspunten voor je klacht
1. De Joker-klantendienst
Je eerste reflex bij een klacht! Mail onze klantendienst met de vermelding van je dossiernummer en je klacht. Doe dit zo snel mogelijk, want op sommige klachtenbehandelingen staan wettelijke termijnen (en die variëren per reisformule). Wij analyseren dan je dossier en bezorgen je een reactie met onze analyse, advies over je opties enz.
- Mail onze klantendienst via klantendienst@joker.be
- Je kan ook een aangetekende brief sturen naar onze klantendienst, op dit adres:
Geerdegemvaart 96-98
2800 Mechelen
België
2. De Geschillencommissie Reizen
De Geschillencommissie Reizen helpt je verder als je een geschil hebt over je reis, de naam zegt het zelf. Heb je het gevoel dat je klachtenbehandeling door de Joker-klantendienst niet het gewenste effect heeft, dan kunnen we je adviseren om de Geschillencommissie Reizen te contacteren. Zij zoeken voor jou naar mogelijkheden om het probleem buiten het gerecht op te lossen. De vzw werd opgericht op initiatief van consumentenorganisaties en beroepsverenigingen van de reissector.
3. Algemene ombudsdiensten (niet specifiek reizen)
De Consumentenombudsdienst
Bij de Consumentenombudsdienst van de overheid kan je altijd terecht met je klachten over een aankoop, dus ook als het over een reis gaat. Zij helpen je met het oplossen van een consumentengeschil buiten het gerecht.
Het Online Dispute Resolution Platform van de Europese Commissie
De Europese Commissie richtte het Online Dispute Resolution Platform op om geschillen over online aankopen te behandelen. Meld je je klacht hier, vermeld dan zeker het e-mailadres van onze klantendienst.