Annuleren voor je vertrekt
Wanneer je je reis wilt annuleren of bij twijfels over een mogelijke annulering, neem je best meteen contact op met je Joker-reiskantoor, zij geven je advies en helpen bij het openen van een verzekeringsdossier. Buiten de openingsuren van het kantoor neem je, bij dringende gevallen, contact op met het Allianz Assistance noodnummer (+32 2 290 61 00). Houd steeds je polisnummer bij de hand.
Schade tijdens je reis
Medische kosten
In geval van ongeval of ziekte moet je dit steeds ter plaatse schriftelijk door een arts laten vaststellen. Indien je medische kosten hebt voor een bedrag van minder dan 250 euro, dien je Allianz Assistance niet te verwittigen. Houd de rekeningen van de dokters- en apothekerskosten bij en contacteer je Joker kantoor bij terugkomst. Opgelet! Medicatie wordt enkel terugbetaald indien voorgeschreven door een dokter.
Bij ernstige schadegevallen (boven 250 euro) dien je zo snel mogelijk Allianz Assistance te verwittigen via het noodnummer. Zorg dat je het telefoonnummer van de behandelende arts ter plaatse bij de hand hebt om door te geven, de nooddienst van de verzekering heeft dit nodig. Zij gaan dan alle kosten ter plaatse betalen en bij zeer ernstige gevallen onderzoeken (samen met de behandelende arts ter plaatse) of een repatriëring mogelijk of gewenst is.
Bagage
- Laattijdige aflevering bagage bij aankomst (meer dan 12u na de vlucht) : indien je bagage niet aankomt op je bestemming, mag je “eerste aankopen” doen voor het bedrag dat in je polis vermeld staat (400 euro indien je een tijdelijke polis hebt, 500 euro indien je een jaarpolis hebt). Bij een Royal Service mag je voor 625 euro “eerste aankopen" doen. Hieronder wordt verstaan: nieuwe reistas, kledij en toiletartikelen. Uiteraard dien je alle aankoopbewijzen bij te houden. Zonder aankoopbewijzen krijg je geen terugbetaling ! Bij de aangifte op de luchthaven ontvang je een PIR (Property Irregularity Report) of het nummer daarvan. Dit dien je te bewaren voor de aangifte. Die aangifte mag je doen na terugkeer. Opgelet, de dekking “laattijdige aflevering van bagage” is niet van toepassing bij stakingen.
- Diefstal of verlies bagage: je moet in elk geval een PV te laten opmaken bij de lokale politie of bevoegde instanties. Na de reis neem je dan best contact op met je Joker-reiskantoor voor de aangifte. Tip: bewaar altijd je aankooptickets van spullen die je kocht in België (reismateriaal e.d.). Bij een aangifte worden altijd kopieën hiervan gevraagd.
Algemeen
- Er is geen terugbetaling mogelijk voor kosten die je niet kan bewijzen. Bewaar dus alle betalingsbewijzen van telefoonkosten, taxi, doktersbezoek, eerste aankopen e.d.
- Het verzwaren van het risico door het achterhouden of laattijdig melden van informatie ontslaat de verzekeringsmaatschappij van haar verplichtingen.
- Organiseer in geen geval zelf je repatriëring zonder voorafgaande toestemming van Allianz Assistance.
- Let op : wij geven hier slechts enkele beperkte aanwijzingen. Voor een volledig beeld van de voorwaarden verwijzen we je naar de verzekeringspolis. In geval van twijfel bel je Allianz Assistance.
Tip: je verzekeringspakket omvat een heleboel andere voordelen naast annulering, bagage en medische bijstand. Neem voor vertrek even de tijd om de verzekeringsvoorwaarden door te nemen.
De bovenstaande informatie is louter ter informatie, de voorwaarden van je polis zijn van toepassing.